Тривалий або хронічний кашель у дорослих та дітей.

Що таке кашель?

Кашель - це важливий рефлекс, що допомагає очищати дихальні шляхи людини. Кашель допомагає нам уникати потрапляння сторонніх тіл в легені, що може мати серйозні наслідки. Абсолютно нормальним є покашлювання час від часу, але деколи, кашель може бути основним симптомом багатьох, в тому числі і серйозних захворювань.

Кашель буває різний, але в основному розділяють його за тривалістю: гострий (триває до 3-ох тижнів), підгострий (від 3 до 8 тижнів) та хронічний (більше 8 тижнів), інший критерій кашлю - це характер: сухий (без виділення слизу) та вологий або продуктивний, коли відкашлюється мокрота.

Які причини виникнення кашлю?

Найчастіша причина гострого кашлю це різні респіраторні інфекції або звичайна застуда, такий кашель в більшості випадків проходить самостійно і не потребує ніякого втручання.

Детально хочеться поговорити про хронічний кашель, тобто той, що триває більше 2 місяців. Основні причини такого кашлю наступні:

1. Постназальний дріп-синдром або синдром затікання з носа - найчастіша причина хронічного кашлю, виникає коли виділення з носових шляхів затікають на задню стінку глотки, подразнюють її і викликають кашльовий рефлекс. Дріп-синдром найчастіше виникає у людей з алергією, ринітом або синуситом. Деколи симптоми носового затікання супроводжуються закладеним носом, відчуттям слизу в горлі та необхідністю часто “прочищати” горло, проте дуже часто пацієнти з синдромом носового затікання не мають ніяких симптомів  крім кашлю.
  2. Астма - друга по частоті причина хронічного кашлю у дорослих і одна з найчастіших причин хронічного кашлю у дітей. Крім кашлю астма супроводжується такими симптомами як свисти при диханні, задишка. Проте у деяких пацієнтів може виникнути стан, що називається кашльовий варіант бронхіальної астми, де кашель є ЄДИНИМ симптомом, без задишки і свистів при диханні. Характерно, що кашель при кашльовому  варіанті бронхіальної астми може мати сезонний характер, посилюватись після респіраторнирних інфекцій, від холоду, сухого повітря, запахів, диму. Окремо стоїть така хвороба як еозинофільний бронхіт - це запалення дихальних шляхів, єдиним симптомом якого може бути кашель. Діагностується коли немає доказів бронхіальної астми, а при дослідженні виділень з легень знаходять клітини, що називаються еозинофіли.
  3. Гастроезофагальний рефлюкс - це коли вміст шлунку (котрий кислий) піднімається вверх по стравоходу, що супроводжується печією, кислим смаком в роті та подразненням горла. Ці симптоми характерні для ГЕРХ (гастроезофагальної рефлюксної хвороби), але деколи, єдиним симптомом шлункового рефлюксу є кашель. Часто він (кашель) виникає після їжі.

Синдром носового затікання, кашльовий варіант бронхіальної астми та гастроезофагальний рефлюкс є причиною хронічного кашлю в більшості випадків, проте варто відмітити і інші причини, а саме:

1. Прийом певних ліків від тиску, а саме інгібіторів ангіотензин перетворюючого ферменту (іАПФ). Дані препарати ефективні і часто використовуються для лікування гіпертонічної хвороби, але близько у 20% пацієнтів що приймають ІАПФ виникає сухий кашель як побічна дія ліків, у такому випадку є схожі ліки без побічної дії у вигляді кашлю.
  2. Паління та як наслідок хронічний бронхіт або хронічне обструктивне захворювання легень (ХОЗЛ). Хронічний бронхіт та ХОЗЛ - це стан коли дихальні шляхи подразні, в подальшому запалені та звужені що призводить до задишки та кашлю, основна причина ХОЗЛ - це паління.
  3. Рак легень. Злоякісні утворення легень хоча і можуть давати кашель, але у  дуже малої кількості людей в котрих кашель єдиний симптом діагностують рак. У таких випадках кашель різко змінюється, супроводжується кровохарканням та іншими симптомами.

Яка тактика та діагностика при хронічному кашлі?

Перш за все варто звернутись до лікаря, котрий проведе повний огляд та детально  розпитає вас про симптоми кашлю. Зазвичай цього достатньо і пропонується пробне лікування найімовірнішої причини кашлю. Якщо лікування виявилось ефективним, то подальша діагостика не рекомендується. У випадках, коли кашель продовжується або діагноз залишається незрозумілим лікар призначає обстеження, серед котрих найчастіше це: рентгенографія або компютерна томографія легень, спірометрія (обстеження для оцінки функції дихання), деколи проводять вимірювання кислотності в стравоході (Езофаго-рН-моніторинг), деякі лабораторні тести.

В деяких випадках встановити причину хронічного кашлю не вдається. Таке буває рідко, але переконавшись у відсутності захворювань, що загрожують здоров'ю пацієнта, медики призначають ліки, що значною мірою полегшують симптоми.

Отож, підсумовуючи все вищесказане, існує багато причин хронічного кашлю, більшість з яких при правильному підході можна виявити і усунути. В цьму Вам допоможуть наші спеціалісти.

Піклуємося про кожного!

Заступник головного лікаря, сімейний лікар  Кредоклінік

Андрій Юрійович Жека;

Лікар-пульмонолог Кредоклінік